Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

Wat betekenen al die grafische instellingen bij games eigenlijk?

Bij de instellingen van een game zijn er heel wat knopjes en instellingen te vinden, maar welke doen er écht toe?

 
game pc

Hou net als meer dan 73.750 anderen de vinger aan de pols van de technologiesector.
Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief:


Tot op de pixel ontleed

Wat is het nut van al die instellingen die games je aanbieden? Soms lijkt het alsof je een cursus moet volgen om enkel al het instellingenscherm van een game onder de knie te krijgen. Tijd voor een spoedcursus waarin de voornaamste instellingen besproken worden.

 

Resolution

De meest basic instelling is de resolutie. Idealiter komt de resolutie van je game overeen met de standaardresolutie van je monitor. Veel monitoren hebben een resolutie van 1920×1080 dus dan zou de resolutie van je game ook 1920×1080 moeten zijn.

Anti-aliasing

Anti-aliasing maakt het verschil tussen een kartellijn en een rechte lijn. Deze instelling zorgt ervoor dat het karteleffect bij een game geminimaliseerd wordt, maar dit vereist natuurlijk ook heel wat meer kracht. Probeer een lagere AA-waarde wanneer je moeite hebt om een bepaalde game te draaien.

Shadows

Het tonen van schaduwen is een intensieve taak. Wanneer je computer moeite heeft met een game te draaien, kan het verlagen van de aanwezige schaduw alvast voor een boost zorgen. Bovendien verandert dit niets aan de eigenlijke beeldkwaliteit. ‘Medium’ is hier vaak meer dan genoeg.

Motion blur

Veel gamers zijn geen fan van motion blur en schakelen deze instelling per definitie uit. Vooral bij shooters wordt deze grafische instellingen door weinigen gesmaakt. Bij racegames kan het dan wel weer handig zijn om wat blur te hebben om de snelheid beter te voelen.

Depth of field

Deze instelling zorgt voor een blur over objecten waar er geen focus op is. Het maakt het wat realistischer, maar meestal wil je bij games ook de mooie achtergronden kunnen zien. Het reduceren van deze instelling gaat vaak ten faveure van de prestaties.

Dynamic reflections

In een ideaal scenario wil je bij een game alle details zien, ook de reflecties van personages en objecten in water, glas… Dit vraagt echter veel kracht en door deze instelling wat terug te schroeven kan je de prestaties van je game een aanzienlijk stuk boosten.


Lees meer over : gaming | workshop