Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan Created with Sketch.

AlphaGo droogt wereldkampioen af en gaat met pensioen

Ook de derde ronde bracht geen soelaas voor de Chinese topspeler Ke Jie. Het DeepMind-team van Google heeft zijn missie tot een goed einde volbracht en stopt met de ondersteuning van zijn intelligent competitiebeest.

 

Hou net als meer dan 73.750 anderen de vinger aan de pols van de technologiesector.
Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief:


Dinsdag had de artificieel intelligente computer de huidige wereldkampioen al geklopt in het Aziatische bordspel Go. Op donderdag en zaterdag zette het zijn zegereeks verder en versloeg de huidige wereldkampioen Ke Jie met een klinkende 3-0 overwinning. Nu blijkt dat AlphaGo niet te kloppen is, stuurt het DeepMind-team zijn artificiële robot op een welverdiend pensioen.




De wedstrijden kaderden in een best-of-three en werden gespeeld in het Chinese Wuzhen op een vijfdaags festival rond artificiële intelligentie. De eerste twee wedstrijden waren heel spannend, maar omdat de Chinese topspeler er niet in slaagde de robot in de luren te leggen met een klassieke strategie probeerde hij in de laatste wedstrijd een erg ongebruikelijke tactiek uit. Ook deze laatste strohalm bleek niet te werken tegen de oppermachtige robot, waardoor de Aziatische wereldkampioen zonder overwinning op zak naar huis afdroop.

Vaarwel, meester

In totaal heeft AlphaGo vijftig wedstrijden gespeeld, maar nu trekt het DeepMind-team de stekker uit zijn project. De artificiële computer had aanvankelijk het doel om menselijke spelers te verslaan, waarin het met glans geslaagd is. Om de go-gemeenschap te bedanken zullen ze een educatieve tool online plaatsen waarin spelers meer inzicht krijgen in de interne werking van de machine. Ook geeft het onderzoeksteam een verzameling van vijftig wedstrijdlogs vrij zodat geïnteresseerden nieuwe ideeën en strategieën kunnen oppikken. De eerste tien zijn al online beschikbaar.

Daarnaast zal het team een onderzoeksrapport publiceren waarin het andere potentiële toepassingen buiten het bordspel zal toelichten. Mogelijk mogen we in de toekomst nieuwe varianten op het competitiebeest verwachten. Zo verklapte DeepMind-oprichter Demis Hassabis in een interview uit 2016 dat een StarCraft-bot een interessant project zou zijn.




Lees meer over : alphago | deepmind | go | google | ke jie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *